Zdielaj

Dobrý a kvalitný spánok je pre naše telo rovnako dôležitý ako voda, či vzduch. Bez neho sa naše telo nevie riadne regenerovať a začne chradnúť. No čo v prípade, že máme problém zaspať a náš spánok rozhodne nie je kvalitný.

Ako sa dobre vyspať?

Význam odpočinku a spánku neradno podceňovať. Dá sa zanedbávať iba určitý čas, po ktorom nás dobehne. Počas spánku si naše telo obnovuje energiu, tkanivá a pripravuje sa na ďalší deň. Preto je dôležité aby sme šli spať pokojný a nenajedli sa pred tým, ako pôjdeme do postele.

Spánok s plným žalúdkom

Plný žalúdok a dobrý spánok k sebe jednoducho nepatria. V noci si aj naša tráviaca sústava potrebuje odpočinúť. Ak ideme spať najedený, tak sa vyspíme horšie a sme unavenejší. Zlé sny a nočné mory sú častý neželaný doplnok, ktorý by vás mal varovať, že spánok s plným žalúdkom nie je to pravé orechové. Môžu sa pridať aj ďalšie nepríjemnosti ako pálenie žáhy, nevoľnosť, či zhoršený krvný tlak. Tento bod je obzvlášť dôležitý, ak chcete znížiť svoju hmotnosť. Naše telo sa v noci vysporiada s prebytočnou energiou z jedla tak, že ju jednoducho uloží.

Ako kofeín vplýva na spánok a jeho vplyv na kvalitu spánku

Káva je obľúbený nápoj študentov, ale aj pracujúcich ľudí. Je asi najčastejším zdrojom kofeínu v našom regióne. Prídete po práci unavený a ešte sa musíte učiť, ísť do obchodu, či pripraviť si veci na zajtrajší meeting. Čo tam po tom, že je pol siedmej večer. Problém je, že dávka kofeínu poobede ovplyvní naše telo na dlhšie než si myslíte. Dvojité espresso, ktoré vypijete aj tri hodiny pred spaním, značne ovplyvní produkciu melatonínu. To má nepriaznivé účinky na spánok. Taktiež treba si uvedomiť, že nejaký čas trvá, kým sa látka vstrebe. Aj po vylúčení kofeinu z tela chvíľu trvá, kým sa fungovanie tela vráti do pôvodného stavu. Práve preto by ste nemali piť kávu poobede, a určite nie večer.

Modré svetlo a práca za počítačom

Modré svetlo, ktoré vyžaruje počítač, televízor, či mobil má nepriaznivý vplyv na cirkadiánny rytmus. Cirkadiánny rytmus je jedným z biorytmov spojený s aktivitou, bdelosťou a je priamo ovplyvnený dennou periódou. LED diódy našich obrazoviek vyžarujú tkz. modré svetlo, ktoré aktivuje stokrát viac receptorov sietnice (gangliové bunky) ako biele svetlo lampy.  Takáto dávka podnetov naše telo mätie, pretože môže narušiť náš cirkadiánny rytmus. Preto sa odporúča, aby ste nepoužívali elektroniku, aspoň hodinu pred spaním. Moderné zariadenia, najmä mobilné telefóny disponujú funkciou redukcie modrého svetla po vami nastavenej hodine. Ak zvyknete pred spaním prezerať internet cez mobil, tak zvážte túto funkciu.

Vplyv prostredia na spánok

Spálňa je miesto kde spíme. A ak nám to možnosti a priestor dovoľujú, tak by tomu mala byť uspôsobená. Ideálne by bolo, aby táto miestnosť slúžila výhradne na spánok. Vyhnite sa zdrojom svetla, hluku a zaspíte rýchlejšie. Bolo by vhodné, keby ste v tejto miestnosti nemali nič spojené s prácou. Kvalitu spánku môže narúšať viacero vecí. Je dôležité aby posteľ bola kvalitná a mali by ste venovať zvýšenú pozornosť aj vhodným vankúšom. To najmä pre krčnú chrbticu.

 

Zdielaj